Vaikeaa se on. Nimittäin itsensä kehuminen. Vuosikymmeniä loviisalaisia kuljettanut taksiyrittäjä Tom Granmark miettii, mihin perustuu hänen asiakaspalveluasenteensa.
Miksi Taxi-Tomista tykätään?
– Koska olen olemassa. Koska vastaan puhelimeen. Minulle voi soittaa suoraan, Tom Granmark pohtii.
Hän on nimittäin lähes aina valmiina, jos joku tarvitsee kyytiä Loviisassa tai haluaa matkata turvallisesti muualle Etelä-Suomessa.
Tavoitettavuus on kaiken a ja o. Ja se, että asiakas voi luottaa siihen, että kyyti tulee varmasti sovittuun aikaan.
Tom Granmark tykkää ammatistaan ja etenkin kivoista asiakkaistaan.
– En aio lopettaa, sillä en halua jättää asiakkaita hunningolle. Kyllä ihmisten pitää päästä kulkemaan taksilla silloin, kun on tarvetta. Haluan kantaa vastuuni.
Hän mainitsee esimerkiksi kyläilemään lähtevät ihmiset, jotka varmistavat Taxi-Tomilta suoraan, että hän pääsee noutamaan kyläilijät iltamyöhään kotiin.
– Ettei tarvitse jäädä yöpymään kyläpaikkaan. Sellaistakin on sattunut.
Kun tykkää työstään, taksiyrittäjän viikot kuluvat nopeasti. Nimenomaan viikot, sillä vapaapäiviä ei juuri pidetä, ja työpäivät ovat pitkiä.
– Harva jaksaa enää tehdä sellaisia päiviä kuin minä.
Koululaisia hän noutaa iltapäivisin noin tunnin välein, sillä koulut päättyvät oppilailla eri aikaan.
Mahtaa tilataksissa olla aikamoista hulinaa!
– Ei ole. Koululaiset käyttäytyvät taksissa oikein hyvin, kuten muutkin asiakkaani.
Hän tietää, milloin Zilton sulkee ovensa, ja milloin Tidstrandin bussit saapuvat Tallinnan-reissulta. Hän on silloin valmiina kuljettamaan ihmisiä kotiin. Tuttujen asiakkaiden kanssa jutellaan mistä tahansa – tai ollaan vain hiljaa.
– Ei aina tarvitse rupatella, mutta joskus, kun he ovat hyvin tuttuja, saatan osallistua keskusteluun.
Onko koskaan ollut hankalia tilanteita? Ehkä yön tummina tunteina?
– Jos joku on ottanut rähinäviinaa, niin aina olen selvinnyt puhumalla.
Toimitus tykkää!
Teksti Reija Kokkola Kuva Arto Wiikari