Loviisa on edelläkävijä seikkailukasvatuksessa. Ohjaajien mielestä päräyttävän häikäiseviä ovat hetket, kun nuorten asiat alkavat selvitä keskellä melontareissua tai eräretkeä.
Kuvassa on ryhmä nuorien luotsaamia kajakkeja hauskassa muodostelmassa keskellä aavaa merta. Toisessa merikuvassa kaksi poikaa meloo lautalla, joka näyttää erittäin itse rakennetulta. Seuraavassa kuvassa retkimuona valmistuu nuotiolla ja joukko nuoria sen ympärillä järjestelee ateriapaikkaa.
Nuorisotyöntekijä Juha-Pekka Palasmaa esittelee täynnä toimintaa olevia kuvia. Iltakuvissa nuoret nostavat vielä makuupusseistaankin päätään ja heiluttavat peukkuja. Paljon hymyjä mutta myös hyvin tarkkaavaisia ja keskittyviä ilmeitä. Kaunista ja karua luontoa.
Nuoret oppivat luottamaan itseensä
Kuvien kautta on helpompi ymmärtää, mitä tarkoittaa seikkailukasvatus. Virallisesti se määritellään kasvatukseksi, jossa on ”seikkailullisia aktiviteetteja hyödyntävää turvallista, tavoitteellista ja ammatillisesti ohjattua toimintaa, joka tähtää kokonaisvaltaiseen ihmisenä kehittymiseen itsensä haastamisen ja uusista tilanteista selviämisen myötä”.
Palasmaalla on nuorten kanssa seikkailemisesta pitkä kokemus. Hän on tehnyt erityisnuorisotyötä Loviisassa vuodesta 1997 asti, ja mukana on alusta asti ollut paljon toimintaa seikkailuineen. Varsinaisena työkaluna hän on käyttänyt seikkailukasvatusta runsaat kymmenen vuotta.
Seikkailukasvatuksen vaikutuksia on tutkittu ja saatu runsaasti tieteellistä näyttöä. Palasmaa näkee seikkailujen hyödyt arkisessa työssään, kun nuoret huomaavat omia vahvuuksiaan ja oppivat luottamaan itseensä ja ryhmään.
Saman ovat huomanneet myös erityisopettaja Tuomo Korpela ja nuorisotyöntekijä Pete Rantapää. Luottamuksen synnyttyä nuori voi alkaa purkaa pitkään mieltä vaivanneita asioita iltanuotiolla, kun muut ovat kömpineet makuupusseihin nukkumaan. Syrjään vetäytyvä nuori taas voi alkaa loistaa ryhmässä, kun hänestä löytyy retken aikana aivan uusia vahvuuksia.
Rantapää kertoo, että nuoret joutuvat eräretkien aikana etsimään selviytymiskeinoja. Kukaan ei voi jättäytyä ulkopuolelle, jokaisella on oma tärkeä tehtävänsä ja jokaista tarvitaan.
– Nuorisotyön muotona seikkailukasvatus on tehokasta ja intensiivistä, hän kiteyttää.
Luontoretket synnyttävät porukkahengen
Korpelan tavaksi on tullut järjestää retki heti lukukauden alussa. Hänen mielestään keväiset luokkaretket menevät hukkaan, sillä retkien yksi tärkeä tehtävä on ryhmäytyminen. Retkellä syntyvästä hyvästä porukkahengestä ei ole paljon hyötyä, jos kesäloma alkaa saman tien.
Korpela on toiminut opettajana yli 30 vuotta, joista 25 vuotta pienryhmien erityisopettajana. Hän halusi heti opettajauransa alussa päästä pois perinteisistä koulun maneereista ja päästä tutustumaan kunnolla oppilaisiinsa.
– Kun olemme kesäloman jälkeen meloneet saareen yöksi, istuneet nuotiolla ja jutelleet rauhassa, tulemme toisillemme tutuiksi. Luonnossa turhat auktoriteettiasemat karisevat ja tilalle tulee luottamusta. Kun nuoret oppivat luottamaan opettajaansa, heidän kanssaan on helpompi tehdä töitä.
Korpelalla on toiminnallisiin retkiin selkeä rytmitys. Ensimmäinen retki tehdään pian lukukauden alkamisen jälkeen alkusyksystä. Joululoman jälkeen mennään yleensä talviretkelle.
Retkien aikana opettaja seuraa tarkkaan tunnelmaa ja kysyy tuon tuosta, miltä silloiset hetket ja jaetut tehtävät kustakin nuoresta tuntuvat. Ryhmädynamiikka syntyy nopeasti, ja nopeasti esiin tulevat myös nuorten vahvuudet.
Luonto on tärkeässä roolissa. Toisinaan sade kastelee ja vaatteita kuivatellaan nuotion äärellä. Talviretkilläkin yövytään yleensä luonnon keskellä teltassa, jota kamiina lämmittää.
Tarkat suunnitelmat ja varautumiset
Ennen retkiä tehdään tarkat suunnitelmat, joista kerrotaan myös nuorten vanhemmille. Kaikkeen mahdolliseen varaudutaan, myös onnettomuuksia varten on omat ohjeistuksensa.
Korpela, Palasmaa ja Rantapää ovat vetäneet yhdessä lukuisat retket ja leirikoulut. Palasmaan kontolla on yleensä leirivarustus, jota hän on vuosien saatossa kartuttanut hyvin kattavaksi. Yleisimmin nuoret viedään seikkailemaan lähes nollabudjetilla, mutta esimerkiksi Lapin vaelluksien matkakuluja varten tarvitaan rahaa.
Kolmikko on sitä mieltä, että yhdenkään nuoren retki ei saa jäädä rahasta kiinni. Rantapää, ammatiltaan myös graafikko, painattaa vaikka T-paitoja leirikoulueurojen kerryttämiseksi.
Hienoa luontoa ei tosin tarvitse etsiä aina kaukaa. Luontoretkille pääsee Loviisassakin, ja hieno saaristo on näppärän melontamatkan päässä.
Palasmaa kertoo, että Loviisasta on lähdetty merelle muun muassa kolmen yön saaristoseikkailuihin. Hän ja nuoret muistavat taatusti esimerkiksi yön, kun myrsky nousi nopeasti ja seuraavan päivän suunnitelmat menivät uusiksi.
Siitäkin selvittiin hienosti, vaikka joitakuita nuorista saattoi pelottaa. Kenenkään turvallisuus ei ollut uhattuna.
Edistyksellinen Loviisa
Seikkaileminen ei ole ainoastaan erityisnuorten juttu. Normaaliaikoina Loviisassa pidetään kaikille nuorille avoimia seikkailukerhoja, joissa melotaan, luistellaan luonnon jäällä tai suunnataan vaikka Repovedelle asti retkelle.
Retkiä pyritään järjestämään koululaisten loma-aikoina. Koronaepidemia on tänä vuonna sekoittanut aikatauluja, ja syksyn ohjelma selviää vasta myöhemmin.
Palasmaa, Korpela ja Rantapää pitävät Loviisaa edistyksellisenä, sillä viime aikoina muuallakin maassa on kiinnostuttu kaupungin seikkailevasta nuoriso- ja koulutyöstä ja käyty vierailuilla tutustumassa siihen.
Korpela kiittää erityisesti koulunsa johtoa, joka kannustaa toiminnalliseen kasvatukseen. Sekä keskuskeittiötä, ettei tarvitse retkeillä nälissään.
Matikkayhtälö on pikku juttu
Mikä sitten saa kolmikon vuosi toisensa jälkeen lähtemään nuorten kanssa merelle ja kinttupoluille, vahtimaan kajakkireissuja ja nukkumaan yöt teltoissa?
Korpelan mielestä iltanuotiot pyttipannua käristellessä ovat hienoja hetkiä. Jokaisella on ruoanlaitossakin omat tehtävänsä, ja lopulta istutaan yhdessä syömään pimenevässä illassa. Kenelläkään ei ole kiire minnekään, ollaan yhdessä. Onnistumisia hehkutetaan ja nauretaan hyväntahtoisesti, jos jokin paikka tuntui tiukalta.
– Voin myöhemmin kannustaa vaikka matematiikan opinnoissa sanomalla, että tämä yhtälö on pikkujuttu verrattuna siihen, kuinka hienosti selvisit ahkion vetämisestä.
Korpela muistaa myös hetkiä, kun joku nuorista ei ole saanut heti nukuttua ja on kömpinyt lämmittämään kamiinaa yhdessä opettajan kanssa.
– Dialogit ovat silloin aivan muuta kuin koulujuttuja, nuoren asioita ei tarvitse silloin kaivamalla hakea esiin.
Palasmaan mielestä on erityisen hienoa, kun nuoren asiat alkavat retken aikana loksahtaa kohdilleen. Ylivilkkauskin saattaa luonnossa rauhoittua.
Rantapään mielestä päräyttävän häikäiseviä ovat hetket, kun nuoresta näkee tämän olevan täydellisesti hetkessä, kun pää ja sydän ovat täysillä mukana.
Kolmikko korostaa nuorissa näkyvää muutosta. Retkillä putoavat mahdolliset vanhat roolit. Nuoret oppivat luottamaan paitsi ohjaajiin, myös toisiinsa.
Nuorilta saa myös kiitosta, toisin sanoen kyselyjä siitä, koska lähdetään uudelleen.
Teksti Kirsi Riipinen Kuvat Kalevi Ketoluoto & eräjormien kotialbumit