Kaikenlaista musiikkia rakastava Kalle Katz improvisoi vaikka katukivistä.
Muusikon ura ei aina ollut Kalle Katzille itsestäänselvyys, tai niin hän oli tottunut ajattelemaan. Kuusivuotiaana hän aloitti pianotunnit, puoliksi pakotettuna, puoliksi omasta tahdostaan. Iän karttuessa muutkin instrumentit tulivat vähitellen tutuiksi.
– Tajusin kyllä, että olen aika hyvä, mutta että se olisi se minun juttuni, se ei ollut itsestään selvää.
Aikuisiällä hän löysi vanhan kouluvihon, josta tulevaisuuden unelma-ammatti paljastui. Kymmenvuotias Kalle oli kirjoittanut vihkoon määrätietoisesti: ”Minusta tulee isona muusikko”. Ja sulkuihin vielä tarkennuksena: jazz-pianisti.
– Ja sikäli hienoa, että sitähän minä olen. Mutta olin aina luullut, että se ajatus on tullut vasta aikuisiällä.
Yksi Katzin uran mieleenpainuvimmista hetkistä tapahtui treenisalissa, yksin pianon ääressä harjoitellessa.
– Opettajani, trumpetisti ja pianisti Mika Mylläri oli sanonut kerran, että kun treenaatte, ja nimenomaan jazzia ja improvisaatiota, niin yrittäkää leijua ulos omasta kropasta ja nousta katon rajaan katselemaan ja ennen kaikkea kuuntelemaan omaa soittoanne.
– Kerran onnistuin siinä, ja tajusin, että hitsiläinen tässähän voisi tehdä vaikka mitä, jos vain tekisi.
”Sellon sain melkein rikki, kun viritin sen bassoksi”
Katzin lapsuudenkodissa musiikki oli aina läsnä siinä missä sanataide ja kirjallisuuskin. Äiti, kääntäjä Liisa Ryömä oli Sibelius-Akatemiassa opiskellut pianisti, jonka bravuureja olivat Chopinin valssit. Isän, kirjailija Daniel Katzin vahvuus puolestaan on erilaisissa puhaltimissa. Sisar Dunja soitti selloa.
– Sellon sain melkein rikki, kun viritin sen bassoksi, veli muistelee.
Ja jos Katzit eivät itse soittaneet, niin sitten musiikkia kuunneltiin. Balkanilaista kansanmusiikkia, jazzia, Bellmania äidin käännöstöiden yhteydessä – musiikillinen kodinperintö oli rikas.
Isä piti huolen siitä, että soittoläksyjä myös harjoiteltiin, vaikka motivoitunutta poikaa ei useinkaan tarvinnut monta kertaa asiasta muistuttaa.
– Dani (Daniel Katz) itse sanoi, että hänestä tuli kirjailija koska oli liian laiska muusikoksi.
“Siellä ei voinut muuta kuin soittaa – vuorokaudet ympäri”
Isältä tuli myös ensimmäinen sykäys lukion jälkeisiin musiikin jatko-opintoihin.
– Olin hakemassa Helsingin yliopistoon lukemaan ranskaa kun isä sanoi, että jos haluan, hän kustantaa minulle vuoden kansanopiston musiikkilinjalla.
Ranskan kielen opinnot vaihtuivat täysipäiväiseen musiikin tekemiseen ja soittamiseen.
Liljendalilaisnuorukaisen tie vei aluksi Lapväärttiin, kansanopistoon, josta moni muukin suomenruotsalainen muusikko on aloittanut taipaleensa.
– Siellä ei voinut tehdä mitään muuta kuin soittaa, vuorokauden ympäri. Se oli hienoa.
Katz jatkoi kansanopistoissa Ruotsin puolella muutaman vuoden, kunnes palasi Suomeen ja aloitti Helsingissä ammattikorkeakoulun jazz-linjalla. Mutta ruotsalaiseen kannustavaan ja yksilön vahvuuksia esiin nostavaan opetustapaan tottuneella Katzilla oli vaikeuksia sopeutua Suomessa 90-luvun lopulla vallinneeseen opetustyyliin.
Kapea-alaisuus ahdisti eikä unkarilaisen soitonopettajan kehotus opetella uudestaan koko soittotekniikka uponnut hedelmälliseen maahan.
– Ehkä siinä oli vähän nuoruuden hybristäkin mukana, nyt tietysti imisi itseensä kaiken, hän miettii.
Opinnot kuitenkin jäivät kesken. Mutta ei niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Koulusta tarttui mukaan myös paljon hyviä kontakteja ja soittokavereita.
”Tykkään vaan niin hirveästi kaikesta musiikista”
Jazzin ja sen soundin pariin Katz sanoo ”hiipineensä” lapsesta asti, kuunneltiinhan sitä kotona aktiivisesti. Hänellä oli myös onni saada Loviisassa yksityisopetusta kanttori Tauno Saviojalta, joka kärsivällisesti avasi tiedonjanoiselle nuorukaiselle jazzin perusteita.
Jazzpainotteisesta opiskelusta ja suuntautuneisuudestaan huolimatta Katz ei ole yhden genren muusikko. Monipuolisuuden voisikin sanoa olevan yksi Katzin tavaramerkeistä: hän on suvereeni muusikko, joka soittaa intohimolla oli kyse sitten hääkeikasta, lasten konsertista tai säestämisestä. Jazz-keikalla hän improvisoi vaikkapa katukivistä funk-tyyliin yleisön toiveiden mukaisesti.
Samaan aikaan Katz kuitenkin miettii, että monipuolisuus on kenties myös hänen heikkoutensa.
– Olisi ehkä ollut järkevämpää syventyä jazztrio-pianistiksi, be–pop-pianistiksi tai vuonojazzin soittajaksi. Enhän ole edes pysynyt jazzissa, mutta tykkään vaan niin hirveästi kaikesta musiikista, hän hymähtää.
”Yleisö diggaa kun muusikot ovat veitsen terällä”
Muusikkona hän kuvailee itseään erittäin tunteikkaaksi soittajaksi, hyvässä ja pahassa. Hyvässä fiiliksessä soitettu keikka poikii itsellekin onnistumisen tunteen. Päinvastaisessa Katz tunnustaa vajoavansa helposti negatiivisten tunteiden valtaan.
– Helposti ajattelen, että olen huono.
Mieluiten Katz ”heittäytyy kuin hullu”. Tuttu ja turvallinen soittaminen tai sen kuunteleminen ei kiinnosta, ja Katz arvelee yleisönkin viihtyvän paremmin kun lavalla on ”vaaran” momentti läsnä.
– Yleisö diggaa kun muusikot ovat veitsen terällä. Yleisöä ei pidä aliarvioida, se kyllä tajuaa ovatko soittajat inspiroituneita.
Kalle Katz on säveltänyt musiikkia eri teattereille, kuten Kansallisteatterille, Lahden ja Kuopion kaupunginteattereille, Loviisan Teatteria unohtamatta. Säveltäminen onkin se musiikin osa-alue, johon Katz haluaisi syventyä nykyistä enemmän, ja siihen liittyy myös yksi vielä toteuttamista odottava unelma.
Erään luovuustyöpajan tehtävän yhteydessä ja ylimääräisestä tyhjentyneessä mielessä tulevaisuus näyttäytyi hetkellisesti yhtä terävänä kuin kymmenvuotiaan kouluvihossa: New York ja upouusi musikaali – säveltäjänä Kalle Katz.
KUKA
Kalle Katz
• Syntynyt 1975
• Loviisalainen muusikko, säveltäjä, jazz-pianisti
• Kahden lapsen isä
• Soittanut useiden kotimaisten eturivin jazz-muusikoiden kanssa. Mukana perustamassa ja soittamassa Kurkirku-yhtyeessä jonka albumi The Mesh oli Jazz-Emma -ehdokkaana 2007
• The Heartbeat -yhtyeen jäsen, yhtye julkaisi toisen albuminsa keväällä
Musiikillisia esikuvia: ruotsalainen jazz-pianisti Esbjörn Svensson, amerikkalainen Keith Jarrett, The Beatles, myös Ismo Alanko ja Sielun veljet ”helähdyttelee aina musiikillisia kieliä”
Teksti Mia Grönstrand Kuva Kalevi Ketoluoto