Henry Littman on pelastanut ihmisiä merihädästä vuosikymmeniä. Kaikki sai alkunsa, kun kaveri pyysi mukaan meripelastustoimintaan vuonna 1985. Ensi vuonna Loviisanseudun meripelastusseura täyttää 50 vuotta.
Henry Littman pulahtaa mereen uimaan. Vesi on hänelle luonnollinen elementti, onhan hän mummon ja vaarin luona tottunut uimaan ja kalastamaan Pernajan edustalla Särklahdessa. Eletään 50-luvun alkua, ja Henry on vielä ihan pikkuinen poika. Meren äärellä kun ollaan, on hyvä olla uimataitoinen jo pienestä pitäen. Useita vuosikymmeniä on vierähtänyt, ja nykyään Henry puuhailee mummolta ja vaarilta perityssä merenrantakiinteistössä ja sen ympäristössä lähinnä remonttiasiat mielessään. Kaislikko suhisee tuulessa, ihan kuin silloin pikkupoikana. Vaarin kanssa oli kivaa käydä kalassa.
– Silloin kalatkin olivat paljon suurempia, Henry hymyilee.
Totta kai. Kun itse on pieni, ovat kalat tietenkin paljon isompia.
Ranta oli vaarilan kohdalta matala ja samea, ja merelle pääsi kaislikon läpi soutamalla. Hyvällä tuulella veneessä nostettiin ”rätti”, joka kuljetti paattia leppoisasti eteenpäin. Kauempana meri oli kirkkaampi, kivet ja kalatkin näkyivät.
Kun Henry Littman sai puolisonsa kanssa tyttären, hän snorklasi tytön kanssa meren elämää ihmetellen.
– Ihastelimme ahvenia, jotka tulivat meitä ihmettelemään.
Sittemmin hän on nähnyt Loviisan seudun meren samentuvan, ja taas onneksi hieman kirkastuvan. Mutta silloin ennen veneilijä saattoi nähdä veneestään pinnan alla lymyävät kivet ja karikot.
– Nyt ne ovat piilossa ainakin rannikon läheisyydessä. Taannoin näillä vesillä liikkuneet tietävät yhä, mistä voi mennä ja mistä ei. Tieto on joskus jopa tarkempaa kuin merikortin kertoma.
”Omaa pelkoa ei tunne”
Loviisanseudun meripelastusseura ry perustettiin vuonna 1974. Kymmenen vuotta myöhemmin Henry Littman innostui seuran toiminnasta. Kun seura ensi vuonna täyttää 50 vuotta, tulee Henrylle täyteen 39 vuotta meripelastustoiminnassa. Puheenjohtajana hän on toiminut vuodesta 2006.
Mikä sai Henry Littmanin innostumaan meripelastustoiminnasta? No, se tavallinen syy: kaveri pyysi.
– 1980-luvun puolivälissä meripelastustoiminta perustui yksityisveneilijöiden vapaaehtoistoimintaan. Esko Ampuja ehdotti, että lähtisin hänen venekuntaansa mukaan. Olen kyllä ihan varma, että jos olisi pyydetty aiemmin, olisin lähtenyt mukaan. Nykyään miehistöharjoittelijaksi voi päästä täytettyään 16 vuotta.
Henry Littman toivottaa kaikki tervetulleiksi mukaan, jotta voitaisiin jatkossakin taata ihmisille turvallinen veneily merellä.
Harjoitus on kaiken a ja o, samoin rutiinit. Kun lähtee pelastustehtävälle, mahdollista omaa pelkoa ei tunne. Silloin kukin pelastusryhmän jäsen keskittyy tulevaan tehtävään ja omaan osaansa siinä. Tärkein tunne on halu pelastaa ihminen hätätilanteessa.
– Se tuo kiitollisuuden tunteen. Kun näkee, että merihädässä tai muussa ongelmatilanteessa ollut ihminen tai ryhmä saadaan turvaan. Se on vapaaehtoistyön tärkein hetki.
“Jos tykkäät vedestä, veneistä ja vähän jännistä tilanteistakin, sinussa saattaa olla ainesta meripelastustyöhön.”
Pelastaminen vaatii harjoittelua
Harjoituksissa tehdään tehtäviä, joissa ”uhri” pelastetaan meren aallokosta yhteisvoimin. Tässä on kaikilla tärkeä tehtävä, etenkin kipparilla, joka ohjaa venettä siten, että uhri tai pelastajat eivät joudu vaaraan.
Pelastusvene Taru on pienempi, mutta siihen nouseminen on vaikeampaa kuin isoon Degerbyhyn.
– Taruun noustaan reunasta, koska perässä jylläävät kaksi isoa moottoria. Degerbyhyn päästään perätasanteen kautta helpommin, mutta siinä on vaarana suihkumoottorin kova imu, joten veto täytyy sammuttaa tai käyttää keulapotkuria, Henry Littman kertoo.
Siksi veneen ohjaamista harjoitellaan säännöllisesti. Älkää siis ihmetelkö, jos meripelastusvene pyörii poijun ympärillä Valkon satamassa. Harjoitukset ja koulutus ovat käynnissä.
– Poijua kierretään, mutta siihen ei saa osua. Harjoittelemme myös laiturissa viereen ajamista.
Meri on oikukas
Nyt olisi kiva kuulla hurjia tarinoita, joihin Henry Littman on pitkän uransa aikana joutunut. Niitä varmasti olisikin, mutta vaitiolovelvollisuus sinetöi huulet.
Yleisimpiä tehtäviä meripelastusseuralle ovat ”tekninen vika, kohde ei ajelehdi”. Eli moottori on sammunut, mutta ainakaan toistaiseksi ei olla merihädässä. Inhottava tilanne kuitenkin.
– Silloin menemme hinaamaan veneen turvaan. Palveluun kuuluu myös mahdollinen korjaaminen. Jos veneilijä kuuluu Trossi-palvelun piiriin, on hinaaminen ja korjauskin maksutonta veneilijälle. Trossi-vakuutettuihin kuuluu nykyään paljon veneilijöitä.
Jos hätätilanne on aiheutunut omasta huolimattomuudesta, moni kokee avunpyynnön noloksi. Silloin odotetaan ennemmin tuttavaa apuun kuin kutsutaan meripelastusseuraa hätiin. Itseaiheutettuja tilanteita tapahtuu etenkin keväisin, kun retkiveneilijät ovat lähteneet liikkeelle tsekkaamatta ensin veneen kunnon perusasiat.
– Jos hätäkutsu tulee, niin aina lähdetään liikkeelle, kunhan tilanteen vakavuus on ensin selvitetty. Veneilijän pitää aina ottaa huomioon meren oikullisuus. Ukkosmyrsky voi nousta nopeasti ja syksyllä pimeys voi yllättää, Littman painottaa.
Aina valmiina
Meripelastajat ovat sitoutuneet vapaaehtoistyöhönsä. Partiolaisten ”aina valmiina” on heilläkin ohjenuorana. Hätäkutsun tullessa porukka on tunnissa liikkeellä.
Kun juhannuksena nautitaan ”virvokkeita” mökeillä ja laitureilla, ovat meripelastajat valmiina lähtemään apuun. Silloin sovitaan, ketkä ovat vastuuvuorossa.
Kuinka pitkään Henry sitten aikoo olla seuran toiminnassa mukana?
– Juhlavuoteen saakka.
Onko silloin päällimmäinen tunne huojennus vai haikeus?
– Eihän sitä vielä voi tietää!
Livet i havsbandet
Henry Littman har räddat människor i sjönöd under flera årtionden. Allt fick sin början år 1985 då en kompis bad honom komma med i sjöräddningsverksamheten. Nästa år fyller Lovisanejdens sjöräddare 50 år.
Henry Littman dyker ner i vattnet. Vattnet har varit hans naturliga element sedan han lärde sig simma och fiska på stugan i Särklax utanför Pernå i början på 50-talet. Simkunnigheten var viktig då man växte upp vid havet.
Fiskarna var större förut
Flera decennier senare håller Henry Littman på att renovera stugan. Vinden susar i säven som på sommaren för länge sedan då Henry lärde sig fiska.
– Fiskarna var större på den tiden, säger han.
Det är klart, allt ser större ut då man själv är liten. Vattnet var grunt och grumligt och man kunde ro ut mot havet genom säven.
Då vinden låg på hissades en trasa som segel så att båten lugnt kunde gunga ut till havs. Längre ut var vattnet klart, man kunde se stenar och fiskar.
Då Henry Littmans dotter växte upp brukade de snorkla tillsammans.
– Vi beundrade abborrarna som förundrade sig över oss.
Sedan dess har havet blivit grumligare. Förut kunde man se stenar och grund som
låg och lurade under havsytan.
– Nu ligger de gömda, åtminstone vid kusten. Men de som har rört sig till havs länge kommer fortfarande ihåg var det går att komma fram med båt. Minnet kan ibland vara exaktare än ett sjökort.
Räddaren är inte rädd
Lovisanejdens sjöräddare grundades år 1974. Tio år senare blev Henry Littman intresserad av verksamheten. Då föreningen nästa år fyller 50 år, betyder det 39 år inom sjöräddningsverksamheten för Henry Littman. Han har varit ordförande sedan år 2006.
Vad var det som fick Henry Littman att bli intresserad av sjöräddning? Det var det vanliga skälet – en kompis som frågade.
– I mitten av 80-talet baserades sjöräddningsverksamheten på båtfolkets frivilligverksamhet. Det var Esko Ampuja som bad mig komma med i hans båtlag. Om någon bett mig skulle jag säkert ha gått med redan tidigare. Nuförtiden kan man vara med på besättningsövningar då man fyllt 16.
Henry Littman uppmuntrar alla intresserade att komma med för att trygga båtlivet även i framtiden.
Träning och rutiner är a och o i räddningsverksamheten. Då man ger sig ut på ett räddningsuppdrag känner man ingen rädsla. Räddningsgruppens medlemmar koncentrerar sig på sina uppgifter. Det viktigaste är viljan att rädda dem som råkat i sjönöd.
– Man upplever en känsla av tacksamhet då man ser en människa eller grupp i sjönöd eller annan nödsituation bli räddade. Det är den viktigaste stunden i frivilligarbetet.
Räddning kräver övning
Under övningarna tränar sjöräddarna att tillsammans rädda ”offret” ur vågorna. Alla har en viktig uppgift, speciellt skepparen, som styr båten så att varken räddare eller offer råkar i fara.
Det är svårare att komma ombord på den mindre räddningsbåten Taru än den större räddningsbåten Degerby.
– Man måste borda Taru från sidan, eftersom två stora motorer dånar i aktern. Man kan äntra Degerby från aktern, men det starka suget från jetmotorn är farligt och måste stängas av eller använda propellern i fören.
Därför är det viktigt att öva regelbundet. Alltså ska man inte bli överraskad om man ser räddningsbåten cirkla runt en boj i Valkom hamn. Då är det sjöräddningsövningar och skolning som pågår.
Båten kretsar runt bojen, utan att träffa den. Vi övar också vid bryggan.
Havet är nyckfullt
Det skulle vara roligt att höra spännande berättelser om farliga situationer som Henry Littman råkat ut för under sina många år som sjöräddare. Berättelserna är säkert många, men sjöräddarna är bundna av tystnadsplikt. Tekniska fel hör till de vanligaste rutinuppdragen – båten har fått motorstopp, men befinner sig inte ännu i sjönöd.
– Då bogserar vi båten i trygghet. I tjänsten ingår också reparationer. Om båtfolket har Sjöräddningssällskapets Trossen-tjänst är bogsering och reparation gratis.
Om nödsituationen uppstått på grund av slarv är det många som upplever det som pinsamt att be om hjälp. Då väntar man hellre på hjälp av någon bekant. Självförvållade nödsituationer uppstår speciellt på våren då båtfolk gett sig ut utan att checka att grundsakerna är i skick.
– Vid nödanrop ger vi oss alltid ut, efter att ha utrett situationens allvar. Båtfolket måste alltid räkna med havets nyckfullhet. Åskstormar kan uppstå snabbt och på hösten kan mörkret falla överraskande, säger Littman.
Alltid redo
De frivilliga sjöräddarna tar uppgiften på stort allvar. Scouternas ”alltid redo” gäller också för dem. Inom en timme från nödanropet är räddarna på väg. På midsommaren då människor festar på sommarstugor och bryggor är sjöräddarna hela tiden beredda att ge sig ut. Man har i förväg kommit överens om vilka som bär räddningsansvar.
Hur länge tänker Henry Littman fortsätta som sjöräddare?
– Tills jubileumsåret.
Kommer det att kännas vemodigt eller som en lättnad att sluta?
– Det kan man inte veta ännu!
Teksti Reija Kokkola / Kuvat Arto Wiikari